Όπως αποκάλυψε το protothema.gr, με το άρθρο 65 του νομοσχεδίου τα εισοδηματικά όρια θα υπολογίζονται με βάση «το συνολικό οικογενειακό εισόδημα» αντί του συνολικού οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος. Θέμα αντισυνταγματικότητας έβαλε η επιστημονική επιτροπή της Βουλής
Ψηφίστηκε,
παρά τις αντιδράσεις και από την πτέρυγα της ΝΔ, η διάταξη του
νομοσχεδίου «ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ, ρύθμιση θεμάτων ΕΛΤΕ,
αναμόρφωση του οργανισμού ΝΣΚ και άλλες διατάξεις» που εξαιρεί χιλιάδες
τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες από την καταβολή του σχετικού
επιδόματος. Όπως αποκάλυψε το protothema.gr, με το άρθρο 65 του
νομοσχεδίου τα σχετικά εισοδηματικά όρια θα υπολογίζονται με βάση «το
συνολικό οικογενειακό εισόδημα» αντί του συνολικού οικογενειακού
φορολογητέου εισοδήματος που ίσχυε έως σήμερα.
Με τον τρόπο αυτό θα συνυπολογίζονται τα προνοιακά επιδόματα (ανεργίας, αναπηρίας κ.α.) ως έσοδα που θα κρίνουν εάν μια πολύτεκνη οικογένεια δικαιούται να λαμβάνει επίδομα τέκνου. Το ίδιο θα ισχύει και για το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων.
Ειδικότερα, το άρθρο 65 αναφέρει «Συμπλήρωση της υποπαραγράφου ΙΑ.2 του ν. 4093/2012 και του άρθρου 40 του ν.4141/2013
1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ 1 του άρθρου 40 του ν. 4141/2013 (Α’81) οι λέξεις «το οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα» αντικαθίστανται από τότε που ίσχυσε η διάταξη αυτή με τις λέξεις «το συνολικό οικογενειακό εισόδημα»
2. Το τέταρτο εδάφιο της υποπαραγράφου ΙΑ.2 του ν. 4093/2012 (Α’222) οι λέξεις «οικογενειακό εισόδημα (φορολογητέο εισόδημα)» αντικαθίστανται από τότε που ίσχυσε η διάταξη αυτή με τις λέξεις «το συνολικό οικογενειακό εισόδημα».
Να σημειωθεί ότι το σχετικό απόσπασμα του 4141/2013 είχε ως εξής :
«§1. Καταβάλλεται ειδικά στις οικογένειες με τρία και άνω εξαρτώμενα τέκνα ειδικό επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων, το οποίο ορίζεται σε πεντακόσια (500) ευρώ κατ’ έτος για κάθε τέκνο, εφόσον το οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα είναι μέχρι σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ για τις τρίτεκνες οικογένειες. Το ως άνω όριο οικογενειακού εισοδήματος προσαυξάνεται κατά τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για τις τετράτεκνες οικογένειες και κατά τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο για τις οικογένειες με περισσότερα των τεσσάρων τέκνα».
Με τον τρόπο αυτό θα συνυπολογίζονται τα προνοιακά επιδόματα (ανεργίας, αναπηρίας κ.α.) ως έσοδα που θα κρίνουν εάν μια πολύτεκνη οικογένεια δικαιούται να λαμβάνει επίδομα τέκνου. Το ίδιο θα ισχύει και για το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων.
Ειδικότερα, το άρθρο 65 αναφέρει «Συμπλήρωση της υποπαραγράφου ΙΑ.2 του ν. 4093/2012 και του άρθρου 40 του ν.4141/2013
1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ 1 του άρθρου 40 του ν. 4141/2013 (Α’81) οι λέξεις «το οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα» αντικαθίστανται από τότε που ίσχυσε η διάταξη αυτή με τις λέξεις «το συνολικό οικογενειακό εισόδημα»
2. Το τέταρτο εδάφιο της υποπαραγράφου ΙΑ.2 του ν. 4093/2012 (Α’222) οι λέξεις «οικογενειακό εισόδημα (φορολογητέο εισόδημα)» αντικαθίστανται από τότε που ίσχυσε η διάταξη αυτή με τις λέξεις «το συνολικό οικογενειακό εισόδημα».
Να σημειωθεί ότι το σχετικό απόσπασμα του 4141/2013 είχε ως εξής :
«§1. Καταβάλλεται ειδικά στις οικογένειες με τρία και άνω εξαρτώμενα τέκνα ειδικό επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων, το οποίο ορίζεται σε πεντακόσια (500) ευρώ κατ’ έτος για κάθε τέκνο, εφόσον το οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα είναι μέχρι σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ για τις τρίτεκνες οικογένειες. Το ως άνω όριο οικογενειακού εισοδήματος προσαυξάνεται κατά τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για τις τετράτεκνες οικογένειες και κατά τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο για τις οικογένειες με περισσότερα των τεσσάρων τέκνα».
Αντιδράσεις κομμάτων
Να σημειωθεί ότι η διάταξη έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από τα κόμματα τις αντιπολίτευσης και όχι μόνο.
Σφοδρή
ήταν και η αντίδραση από την πτέρυγα της ΝΔ, με την κυρία Φεβρωνία
Πατριανάκου να επισημαίνει την αντισυνταγματικότητα της διάταξης,
εξηγώντας ότι «δεν είναι συνταγματικώς ανεκτές οι ρυθμίσεις με τις
οποίους εξαιρούνται με εισοδηματικά κριτήρια οι πολύτεκνες οικογένειες
από την είσπραξη του επιδόματος». Πρόσθεσε πως «η πολύτεκνη οικογένεια
βιώνει δυσανάλογα την οικονομική κρίση. Καλούνται σήμερα να
προσμετρηθούν στα εισοδήματά τους τα επιδόματα ανεργίας, τα προνοιακά,
της αναπηρίας, αποζημιώσεις λόγω απόλυσης κ.ά. Αν αυτά προσμετρηθούν, θα
πάψουν να λαμβάνουν αυτό που συνταγματικά είναι κατοχυρωμένο. Δεν μπορώ
να προσεγγίσω αυτή τη λογική. Είναι δημοσιονομικά τα κίνητρα; Έχουν
υπολογιστεί οι συνέπειες; Υπάρχουν μελέτες κόστους; Τι σημαίνει σε
συνταξιούχο αγρότισσα των 300 να χάνει το πολυτεκνικό επίδομα; Είμαστε
χώρα που συνεχώς συρρικνώνεται. Το δημογραφικό είναι το υπ' αριθμόν ένα
πρόβλημα»
Ακόμη, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος ανέφερε «στο άρθρο 65 τι κάνετε; Δυσκολεύετε ακόμα περισσότερο τους όρους και τις προϋποθέσεις για να πάρει κάποιος το επίδομα τέκνων, προσθέτοντας στο σύνολο του οικογενειακού εισοδήματος και τα διάφορα επιδόματα τα οποία μπορεί κανείς να παίρνει είτε επειδή είναι άνεργος, είτε επειδή έχει άτομο με ειδικές ανάγκες, είτε για οποιοδήποτε άλλο λόγο. Αρα δυσκολεύετε τα πράγματα περισσότερο για αυτές τις περιορισμένες ελάχιστες κατηγορίες που μπορούν να πάρουν το επίδομα τέκνου». Η κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ) εξέφρασε την πλήρη διαφωνία της με το άρθρο και εξήγησε ότι «δεν είναι δυνατόν για αυτά τα ισχνά επιδόματα να προσθέσουμε στο εισόδημα τα προνοιακά επιδόματα που παίρνουν οι άνεργοι και οι ανάπηροι. Δεν χρειάζεται τόση μιζέρια, είναι απαράδεκτο». Πάντως ο υπουργός Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρας, απαντώντας στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης υπεραμύνθηκε της διάταξης και είπε: «Δεν καταλαβαίνω γιατί να μην προστίθενται τα προνοιακά επιδόματα στο εισόδημα. Τα προνοιακά επιδόματα είναι μόνιμο εισόδημα και πρέπει να υπολογίζεται ως τέτοιο».
Ακόμη, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος ανέφερε «στο άρθρο 65 τι κάνετε; Δυσκολεύετε ακόμα περισσότερο τους όρους και τις προϋποθέσεις για να πάρει κάποιος το επίδομα τέκνων, προσθέτοντας στο σύνολο του οικογενειακού εισοδήματος και τα διάφορα επιδόματα τα οποία μπορεί κανείς να παίρνει είτε επειδή είναι άνεργος, είτε επειδή έχει άτομο με ειδικές ανάγκες, είτε για οποιοδήποτε άλλο λόγο. Αρα δυσκολεύετε τα πράγματα περισσότερο για αυτές τις περιορισμένες ελάχιστες κατηγορίες που μπορούν να πάρουν το επίδομα τέκνου». Η κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ) εξέφρασε την πλήρη διαφωνία της με το άρθρο και εξήγησε ότι «δεν είναι δυνατόν για αυτά τα ισχνά επιδόματα να προσθέσουμε στο εισόδημα τα προνοιακά επιδόματα που παίρνουν οι άνεργοι και οι ανάπηροι. Δεν χρειάζεται τόση μιζέρια, είναι απαράδεκτο». Πάντως ο υπουργός Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρας, απαντώντας στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης υπεραμύνθηκε της διάταξης και είπε: «Δεν καταλαβαίνω γιατί να μην προστίθενται τα προνοιακά επιδόματα στο εισόδημα. Τα προνοιακά επιδόματα είναι μόνιμο εισόδημα και πρέπει να υπολογίζεται ως τέτοιο».
Θέμα αντισυνταγματικότητας έβαλε η επιστημονική επιτροπή της Βουλής
Πέραν
αυτών, θέμα αντισυνταγματικότητας για τη διάταξη έθεσε και η
επιστημονική επιτροπή της Βουλής, την οποία όμως – ως φαίνεται – δεν
έλαβε υπόψη της η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.
Στην σχετική έκθεση αναφέρεται: «… η θέσπιση ανώτατου ορίου ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος ως προϋποθέσεως για τη χορήγηση των ως άνω παροχών [οι οποίες αποτελούν «λόγω του καθολικού των χαρακτήρος και της φύσεως των ως άνω χρηματικών παροχών, μέτρα με τα οποία, κατ’ εξοχήν, πραγματώνεται η κατ’ άρθρον 21 παρ. 2 του Συντάγματος ειδική κρατική φροντίδα υπερ των πολύτεκνων οικογενειών»] αντίκειται στην εν λόγω συνταγματική διάταξη (…)» (ΣτΕ 1095/2001)».
Στην σχετική έκθεση αναφέρεται: «… η θέσπιση ανώτατου ορίου ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος ως προϋποθέσεως για τη χορήγηση των ως άνω παροχών [οι οποίες αποτελούν «λόγω του καθολικού των χαρακτήρος και της φύσεως των ως άνω χρηματικών παροχών, μέτρα με τα οποία, κατ’ εξοχήν, πραγματώνεται η κατ’ άρθρον 21 παρ. 2 του Συντάγματος ειδική κρατική φροντίδα υπερ των πολύτεκνων οικογενειών»] αντίκειται στην εν λόγω συνταγματική διάταξη (…)» (ΣτΕ 1095/2001)».
(ΠΗΓΕΣ:
εφημερίδα Η Ελλάδα Αύριο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου