(από Βρυξέλλες, Πορφύρης Δημήτρης και Σταφυλά Πηνελόπη)
Ενώ τα αραβόφωνα μέσα το ένα μετά το άλλο επιμένουν ν’αναφέρονται στον περιπετειώδη θάνατο ενός τουλάχιστον επισκόπου, η Ευρώπη επιχειρεί να παρακολουθήσει την υπόθεση μ’αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στο ίδιο και πιο ανησυχητικό μοτίβο.
Σαρκ αλ Αούσσαντ και Gazire (13/06/13), DamPress στις (14/06/13) και Syria Now (15/06/13) κ.α, μεταδίδουν την είδηση που βασίζεται στην κατάθεση αυτόπτη μάρτυρα πρώην συγκρατουμένου τους στις φυλακές της οργάνωσης «Αμπού Μπανέτ» (ο πατέρας των κοριτσιών) ότι ο ένας επίσκοπος εκτελέστηκε. Πρόκειται για πληροφορία που διαρέει από καταθέσεις αξιωματούχου του «Ελευθερου Συριακού Στρατού» σε μια περίοδο όπου πολλοί αντικαθεστωτικοί μαχητές αλλάζουν στρατόπεδο αντιλαμβανόμενοι το αδιέξοδο, παρέχοντας πληροφορίες και για ανάμειξη ξένων μυστικών υπηρεσιών. Στην αντίστοιχη χρονική στιγμή η βρετανική The Tablet (14/06/13) θα φορτίσει το όλο κλίμα ακόμα περισσότερο αφού τιτλοφορεί το άρθρο της «οι επίσκοποι είναι πιθανότατα νεκροί». Δεν αρκείται μόνο στον αναδιπλασιασμό των θανάτων αλλά επικαλούμενη τοποθετήσεις σε μια διάλεξη στην Οξφόρδη θέτει και μια επιπλέον εκδοχή ότι οι επίσκοποι δολοφονήθηκαν στο σημείο της απαγωγής.
Τα ελληνικά μέσα μονοπώλησε εξ’ αρχής η μαρτυρία του αρχιμανδρίτη Ιγνάτιου Γιαμπιτζιόγλου ο οποίος εμφανιζόμενος ως στενός συνεργάτης του μητροπολίτη, δήλωσε ότι την ημέρα της απαγωγής ο Παύλος επικοινώνησε με πρόσωπο/πρόσωπα μέσω sms ενημερώνοντας ότι έχει απαχθεί. Kαθώς κανένα ευρωπαικό μέσο δεν αναμετάδωσε μια τέτοια πληροφορία, απευθυνθήκαμε στο Πατριαρχείο Αντιοχείας προς αξιολόγηση της μαρτυρίας του ιερέα. Μας ενημέρωσαν ότι ο ιερέας δεν υπηρετεί σε κάποιο ναό ή μονή της Μέσης Ανατολής (είναι εφημέριος σε ιερό ναό των Βριλησσίων Αττικής) και ότι τον γνώριζαν ως αντιπρόσωπο της ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» της Εκκλησίας της Ελλάδας για τη διαχείριση των κονδυλίων Συρίας και Λιβάνου. Βεβαίωσαν ότι δεν υπήρξε καμιά επαφή μεταξύ Γιαπιτζίογλου και Πατριαρχείου Αντιοχείας μετά την απαγωγή και ότι «ο καθένας σε αυτήν την υπόθεση μπορεί να λέει ό,τι θέλει». Ως προς το προφίλ του « τενού συνεργάτη» του επισκόπου Παύλου, ο τουρκόφωνος ιερέας είχε αναλάβει τη διαχείρηση ορθόδοξου θρησκευτικού ιστολογίου στην τουρκική γλώσσα (επαρχίες της Τουρκίας υπάγονται στη διακαιοδοσία της Μητρόπολης Χαλεπίου) ενώ είχε συνοδεύσει τον Παύλο περίπου ένα μήνα πριν την απαγωγή, σε λειτουργία ενορίας στην Τουρκία.
Το πρόσφατο δυσοίωνο δημοσίευμα της Tablet θ΄αναπαραχθεί τόσο από το βελγικό θρησκευτικό ειδησεογραφικό kerk.net (17/06/13) όσο και το διεθνές καθολικό πρακτορείο Αpic την ίδια μέρα. Η καθημερινή εφημερίδα La Croix (17/06/13) αναφέρεται στην ανησυχία που εντείνεται για την τύχη των απαχθέντων αλλά και στην πληροφορία για τον πιθανότατο θάνατό τους όσο και στο γεγονός ότι αυτός επιτελέστηκε την ίδια εκείνη την ημέρα της απαγωγής (22/04/13). Παραθέτει τις σχετικές επιφυλάξεις της L’ Oeuvre d’ Orient «αυτό το σενάριο είναι πιθανό αλλά τίποτα δεν μας επιτρέπει ως τώρα να το επιβεβαιώσουμ » ενώ η La Croix αναρωτιέται με ηχηρό τρόπο για τον ρόλο του τετάρτου προσώπου. Tον θεωρεί καθαρά ελεγχόμενο μόνο που αμελεί να τον κατονομάσει. Αυτόν που τ’ αδελφό πρακτορείο του Βατικανού Fides αλλά και το έτερο The Vatican Today έχουν σπεύσει ν’ αποκαλύψουν από την μεθεπόμενη της απαγωγής. Τον ονοματίζουν Φουάντ Ελίας. Ο ευαγγελικός πρεσβυτεριανός της αντιπολίτευσης που συμμετείχε στην ανθρωπιστική αποστολή καταβολής λύτρων για την απελευθέρωση δυο κρατουμένων ιερέων. Ο μοναδικός διασωθέντας που η διεξοδική του μαρτυρία στις εκκλησιαστικές αρχές κατηύθυνε όλην την έρευνα της πολύκροτης απαγωγής σε τσετσένους ισλαμιστές.
«Ποιό ρόλο έπαιξε ο μοναδικός διασωθέντας της επίθεσης;» αναφέρει χαρακτηριστικά η La Croix φωτογραφίζοντας τις ευθύνες του, κάνοντας λόγο για μια ακόμη σκοτεινή πτυχή. Αναφερόμενη στο μιντιακό φιάσκο της αναγγελίας της πρόωρης απελευθέρωσής τους, επισημαίνει ότι κάποιοι διατείνονται ότι οι επίσκοποι ελευθερώθηκαν και ύστερα αιχμαλωτίστηκαν από άλλη ένοπλη οργάνωση. Αντιπαραθέτει αυτήν την θέση με δήλωση του δικηγόρου κ.Carol Saba ανθρώπου του στενού περιβάλλοντος του Πατριάρχη Αντιοχείας και πάσης Ανατολής κ.Ιωάννη του 10ου ο οποίος αντιμετωπίζει με πολύ περίσκεψη αυτήν την εκδοχή. Ο κ. Carol Saba παραδέχεται την αδυναμία της Εκκλησίας να βεβαιώσει το παραμικρό. «H κατάσταση είναι τόσο σκοτεινή εδώ και δύο μήνες. Εμείς δεν έχουμε καμιά ένδειξη ζωής αλλά αυτό δεν στοιχειοθετεί ωστόσο απόδειξη θανάτου.»
Ενώ τα αραβόφωνα μέσα το ένα μετά το άλλο επιμένουν ν’αναφέρονται στον περιπετειώδη θάνατο ενός τουλάχιστον επισκόπου, η Ευρώπη επιχειρεί να παρακολουθήσει την υπόθεση μ’αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στο ίδιο και πιο ανησυχητικό μοτίβο.
Σαρκ αλ Αούσσαντ και Gazire (13/06/13), DamPress στις (14/06/13) και Syria Now (15/06/13) κ.α, μεταδίδουν την είδηση που βασίζεται στην κατάθεση αυτόπτη μάρτυρα πρώην συγκρατουμένου τους στις φυλακές της οργάνωσης «Αμπού Μπανέτ» (ο πατέρας των κοριτσιών) ότι ο ένας επίσκοπος εκτελέστηκε. Πρόκειται για πληροφορία που διαρέει από καταθέσεις αξιωματούχου του «Ελευθερου Συριακού Στρατού» σε μια περίοδο όπου πολλοί αντικαθεστωτικοί μαχητές αλλάζουν στρατόπεδο αντιλαμβανόμενοι το αδιέξοδο, παρέχοντας πληροφορίες και για ανάμειξη ξένων μυστικών υπηρεσιών. Στην αντίστοιχη χρονική στιγμή η βρετανική The Tablet (14/06/13) θα φορτίσει το όλο κλίμα ακόμα περισσότερο αφού τιτλοφορεί το άρθρο της «οι επίσκοποι είναι πιθανότατα νεκροί». Δεν αρκείται μόνο στον αναδιπλασιασμό των θανάτων αλλά επικαλούμενη τοποθετήσεις σε μια διάλεξη στην Οξφόρδη θέτει και μια επιπλέον εκδοχή ότι οι επίσκοποι δολοφονήθηκαν στο σημείο της απαγωγής.
Τα ελληνικά μέσα μονοπώλησε εξ’ αρχής η μαρτυρία του αρχιμανδρίτη Ιγνάτιου Γιαμπιτζιόγλου ο οποίος εμφανιζόμενος ως στενός συνεργάτης του μητροπολίτη, δήλωσε ότι την ημέρα της απαγωγής ο Παύλος επικοινώνησε με πρόσωπο/πρόσωπα μέσω sms ενημερώνοντας ότι έχει απαχθεί. Kαθώς κανένα ευρωπαικό μέσο δεν αναμετάδωσε μια τέτοια πληροφορία, απευθυνθήκαμε στο Πατριαρχείο Αντιοχείας προς αξιολόγηση της μαρτυρίας του ιερέα. Μας ενημέρωσαν ότι ο ιερέας δεν υπηρετεί σε κάποιο ναό ή μονή της Μέσης Ανατολής (είναι εφημέριος σε ιερό ναό των Βριλησσίων Αττικής) και ότι τον γνώριζαν ως αντιπρόσωπο της ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» της Εκκλησίας της Ελλάδας για τη διαχείριση των κονδυλίων Συρίας και Λιβάνου. Βεβαίωσαν ότι δεν υπήρξε καμιά επαφή μεταξύ Γιαπιτζίογλου και Πατριαρχείου Αντιοχείας μετά την απαγωγή και ότι «ο καθένας σε αυτήν την υπόθεση μπορεί να λέει ό,τι θέλει». Ως προς το προφίλ του « τενού συνεργάτη» του επισκόπου Παύλου, ο τουρκόφωνος ιερέας είχε αναλάβει τη διαχείρηση ορθόδοξου θρησκευτικού ιστολογίου στην τουρκική γλώσσα (επαρχίες της Τουρκίας υπάγονται στη διακαιοδοσία της Μητρόπολης Χαλεπίου) ενώ είχε συνοδεύσει τον Παύλο περίπου ένα μήνα πριν την απαγωγή, σε λειτουργία ενορίας στην Τουρκία.
Το πρόσφατο δυσοίωνο δημοσίευμα της Tablet θ΄αναπαραχθεί τόσο από το βελγικό θρησκευτικό ειδησεογραφικό kerk.net (17/06/13) όσο και το διεθνές καθολικό πρακτορείο Αpic την ίδια μέρα. Η καθημερινή εφημερίδα La Croix (17/06/13) αναφέρεται στην ανησυχία που εντείνεται για την τύχη των απαχθέντων αλλά και στην πληροφορία για τον πιθανότατο θάνατό τους όσο και στο γεγονός ότι αυτός επιτελέστηκε την ίδια εκείνη την ημέρα της απαγωγής (22/04/13). Παραθέτει τις σχετικές επιφυλάξεις της L’ Oeuvre d’ Orient «αυτό το σενάριο είναι πιθανό αλλά τίποτα δεν μας επιτρέπει ως τώρα να το επιβεβαιώσουμ » ενώ η La Croix αναρωτιέται με ηχηρό τρόπο για τον ρόλο του τετάρτου προσώπου. Tον θεωρεί καθαρά ελεγχόμενο μόνο που αμελεί να τον κατονομάσει. Αυτόν που τ’ αδελφό πρακτορείο του Βατικανού Fides αλλά και το έτερο The Vatican Today έχουν σπεύσει ν’ αποκαλύψουν από την μεθεπόμενη της απαγωγής. Τον ονοματίζουν Φουάντ Ελίας. Ο ευαγγελικός πρεσβυτεριανός της αντιπολίτευσης που συμμετείχε στην ανθρωπιστική αποστολή καταβολής λύτρων για την απελευθέρωση δυο κρατουμένων ιερέων. Ο μοναδικός διασωθέντας που η διεξοδική του μαρτυρία στις εκκλησιαστικές αρχές κατηύθυνε όλην την έρευνα της πολύκροτης απαγωγής σε τσετσένους ισλαμιστές.
«Ποιό ρόλο έπαιξε ο μοναδικός διασωθέντας της επίθεσης;» αναφέρει χαρακτηριστικά η La Croix φωτογραφίζοντας τις ευθύνες του, κάνοντας λόγο για μια ακόμη σκοτεινή πτυχή. Αναφερόμενη στο μιντιακό φιάσκο της αναγγελίας της πρόωρης απελευθέρωσής τους, επισημαίνει ότι κάποιοι διατείνονται ότι οι επίσκοποι ελευθερώθηκαν και ύστερα αιχμαλωτίστηκαν από άλλη ένοπλη οργάνωση. Αντιπαραθέτει αυτήν την θέση με δήλωση του δικηγόρου κ.Carol Saba ανθρώπου του στενού περιβάλλοντος του Πατριάρχη Αντιοχείας και πάσης Ανατολής κ.Ιωάννη του 10ου ο οποίος αντιμετωπίζει με πολύ περίσκεψη αυτήν την εκδοχή. Ο κ. Carol Saba παραδέχεται την αδυναμία της Εκκλησίας να βεβαιώσει το παραμικρό. «H κατάσταση είναι τόσο σκοτεινή εδώ και δύο μήνες. Εμείς δεν έχουμε καμιά ένδειξη ζωής αλλά αυτό δεν στοιχειοθετεί ωστόσο απόδειξη θανάτου.»
Θα είναι το Aleteia (18/06/13) θρησκευτικό ειδησεογραφικό από τα πιο
έγκριτα που θα συνθέσει πάνω στα όσα προηγήθηκαν. Ο τίτλος ενδεικτικός
της θέσης του «Συρία: οι 2 επίσκοποι έχουν μάλλον σκοτωθεί». Ανακεφαλαιώνει
ουσιαστικά συμπεριλαμβάνοντας σε ιδιότυπη κατ΄αντιπαράσταση τις απόψεις
δυτικού και ανατολικού τύπου. Χρησιμοποιεί προσεγμένες εκφράσεις όπως
«τοπικοί ψίθυροι» ή «ψίθυροι ιδιαίτερα ανησυχητικοί για την τύχη των
δύο επισκόπων κυκλοφορούν στον τοπικό τύπο» ή ότι «ο τοπικός τύπος
φθάνει στο σημείο να ανακοινώνει ότι οι δύο επίσκοποι είναι νεκροί».
Παραθέτει επίσης δηλώσεις ενός σύριου κληρικού που ομολογεί ότι οι
ελπίδες εξανεμίστηκαν. Διατείνεται ότι πολλοί υπευθύνοι ανθρωπιστικών
οργανώσεων στον βορρά της χώρας διαβεβαίωσαν ότι οι απαγωγείς δεν
απαίτησαν ούτε λύτρα ούτε ποτέ διαπραγματεύθηκαν, ούτε ανέλαβαν την
ευθύνη. «Για μένα αυτό είναι πολύ ανησυχητικό σημάδι», συμπεραίνει ο
κληρικός. Ύστερα το ίδιο πρακτορείο παραθέτει την πληροφορία που
διοχετεύθηκε στο Fides πριν από 15 ημέρες ότι «οι επίσκοποι κρατούνται
από αγνώστους αλλά η χαοτική κατάσταση στην οποία βυθίζεται η Συρία με
ολοένα και επιταχυνόμενους ρυθμούς δυσχεραίνει την δυνατότητα συλλογής
πληροφοριών από σίγουρες πηγές».
Αυτό το οδοιπορικό στα πρόσφατα δημοσιεύματα του Tύπου, ευρωπαικού και αραβικού, με τις όποιες παραλλαγές τους, καταδεικνύει ότι συγκλίνουν σ’έναν πεσιμισμό ως προς την έκβαση του γεγονότος, ενώ παράλληλα διαφαίνεται επιτέλους ο οφειλόμενος προβληματισμός στον αμφιλεγόμενο ρόλο του τετάρτου προσώπου, κ. Φουάντ Ελίας. Το World Watch Monitor βασιζόμενο και σε δημοσίευμα του Lebanon Star, εντοπίζει τις αντιφάσεις στις καθησυχαστικές δηλώσεις των ηγετών της συριακής αντιπολίτευσης περί της τύχης των επισκόπων σε αντιδιαστολή με την έκδηλη αγωνία κορυφαίων πολιτικών του Λιβάνου.
Σε όλη αυτήν την αλληλουχία ειδήσεων, προστίθενται και οι από 16/05/13 εξαγελλίες θανάτου των μητροπολιτών από τον ηγέτη της « Συριακής Ισλαμικής Ενότητας » (αλ Χιζμπ αλ Ταγουιντ αλ Ισλάμι), σεΐχη Ιμπράημ Αλ Ζάουμπι στο Lebanon Files που σόκαραν την κοινή γνώμη σε Λίβανο-Συρία ενσπείροντας τις πρώτες ανησυχίες περί τραγικής κατάληξης της υπόθεσης.
Αυτό το οδοιπορικό στα πρόσφατα δημοσιεύματα του Tύπου, ευρωπαικού και αραβικού, με τις όποιες παραλλαγές τους, καταδεικνύει ότι συγκλίνουν σ’έναν πεσιμισμό ως προς την έκβαση του γεγονότος, ενώ παράλληλα διαφαίνεται επιτέλους ο οφειλόμενος προβληματισμός στον αμφιλεγόμενο ρόλο του τετάρτου προσώπου, κ. Φουάντ Ελίας. Το World Watch Monitor βασιζόμενο και σε δημοσίευμα του Lebanon Star, εντοπίζει τις αντιφάσεις στις καθησυχαστικές δηλώσεις των ηγετών της συριακής αντιπολίτευσης περί της τύχης των επισκόπων σε αντιδιαστολή με την έκδηλη αγωνία κορυφαίων πολιτικών του Λιβάνου.
Σε όλη αυτήν την αλληλουχία ειδήσεων, προστίθενται και οι από 16/05/13 εξαγελλίες θανάτου των μητροπολιτών από τον ηγέτη της « Συριακής Ισλαμικής Ενότητας » (αλ Χιζμπ αλ Ταγουιντ αλ Ισλάμι), σεΐχη Ιμπράημ Αλ Ζάουμπι στο Lebanon Files που σόκαραν την κοινή γνώμη σε Λίβανο-Συρία ενσπείροντας τις πρώτες ανησυχίες περί τραγικής κατάληξης της υπόθεσης.
(ΠΗΓΗ: http://www.triklopodia.gr/)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου