Πάνω και από 0,2% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2015, σύμφωνα με
πληροφορίες. Η αναθεώρηση των δημοσιονομικών στοιχείων ανατρέπει τα
δεδομένα και για το 2013-2014. Τι ρόλο έπαιξαν οι συμβάσεις παραχώρησης.
Πώς ενισχύεται η διαπραγματευτική θέση με τους δανειστές.
Νέα τροπή στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης - δανειστών αλλά και φωτιές
στο εσωτερικό πολιτικό σκηνικό, αναμένεται να πυροδοτήσουν οι
ανακοινώσεις της κοινοτικής στατιστικής υπηρεσίας μεθαύριο Πέμπτη.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι η Eurostat θα ανακοινώσει πρωτογενές πλεόνασμα σαφώς μεγαλύτερο από το αναμενόμενο 0,2% του ΑΕΠ για το 2015,
αλλά και αναθεώρηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων για το 2013 και το
2014 έως και 1 δισ. ευρώ, οι οποίες περιορίζουν δραστικά το πρωτογενές
πλεόνασμα που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και το οποίο είχε
επικυρώσει τότε η Eurostat, χωρίς αστερίσκους. Παράλληλα, αναθεωρείται
και το δημόσιο χρέος με νέα επιβάρυνση της τάξεως των 3,5 δισ. ευρώ.
Η
αιτία των αναθεωρήσεων κρύβεται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στις
αλλαγές που επέβαλε η η Eurostat για τις συμβάσεις παραχώρησης των
αυτοκινητοδρόμων (θέμα που πρώτο ανέδειξε το Euro2day.gr) αλλά και σε αναθεώρηση του Μητρώου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Η
διαδικασία αυτή αναμένεται να κλείσει σήμερα οριστικά και φέρνει σε
πρώτο πλάνο τις αναθεωρήσεις τεσσάρων συμβάσεων αυτοκινητοδρόμων οι
οποίες έγιναν το 2013 και μία η οποία πραγματοποιήθηκε πέρυσι, επί
συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Τα στοιχεία στα οποία καταλήγει, σύμφωνα με πληροφορίες, η Eurostat οδηγούν σε αναθεώρηση του δημοσιονομικού ελλείμματος κατά 1 δισ. ευρώ το 2013,
όταν η κοινοτική στατιστική υπηρεσία είχε επικυρώσει στοιχεία για
πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ. Το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει,
αλλά περιορίζεται δραστικά σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Το 2014, οι αναθεωρήσεις είναι οριακές, της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ. Το 2015 όμως, η «σφήνα» των αυτοκινητοδρόμων επηρεάζει καταλυτικά το πρωτογενές αποτέλεσμα.
Κατά
τις αρχικές εκτιμήσεις, η επιβάρυνση του δημοσιονομικού αποτελέσματος
θα ήταν της τάξεως του 1 δισ. ευρώ. Τελικά, με την παροχή πρόσθετων
στοιχείων και διευκρινίσεων, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κοινοτική
στατιστική υπηρεσία θα βάλει στον λογαριασμό επιβάρυνση λίγο πάνω από
500 εκατ. ευρώ.
Ακόμα και με αυτή την επιβάρυνση, όμως, το αποτέλεσμα παραμένει πέρυσι πλεονασματικό και αναμένεται σαφώς μεγαλύτερο από το 0,2% του ΑΕΠ
που προσδοκά η κυβέρνηση. Αν εξέλειπε μάλιστα ο παράγοντας
«αυτοκινητόδρομοι», το πλεόνασμα θα ήταν πέρυσι σαφώς πάνω από 0,5% του
ΑΕΠ. Και αυτό τη στιγμή που η Ελλάδα είχε δεσμευτεί με βάση τη συμφωνία
για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ!
Πάλι έξω έπεσε το ΔΝΤ
Η
συλλογή στοιχείων για το θέμα των αυτοκινητοδρόμων έως την τελευταία
στιγμή, από την κοινοτική στατιστική υπηρεσία, ενδεχομένως να μπορεί να
εξηγήσει έως ένα βαθμό την εμμονή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην εκτίμηση ότι πέρυσι καταγράφηκε πρωτογενές έλλειμμα 0,6%.
Το
Ταμείο, κατά ορισμένες πληροφορίες, εκτός από τα δημοσιονομικά στοιχεία
φέρεται να έχει επιφυλάξεις και για τη δραστική συρρίκνωση της ύφεσης
πέρυσι, την οποία πιστοποίησαν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ακυρώνοντας για
μια ακόμα φορά τις προβλέψεις του ΔΝΤ.
Η Eurostat όμως έχει τον
τελευταίο λόγο στην υπόθεση αυτή. Και εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες
για μεγαλύτερο του 0,2% πρωτογενές πλεόνασμα πέρυσι, με τις
ανακοινώσεις της 21ης Απριλίου η κυβέρνηση είναι προφανές ότι αποκτά ένα
-τουλάχιστον σε όρους πολιτικής φρασεολογίας- αβαντάζ. Σε όρους διαπραγμάτευσης, θα δείξει.
(ΠΗΓΗ: http://www.euro2day.gr/)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου