Τις προηγούμενες ημέρες δόθηκε στη δημοσιότητα η ετήσια έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για το 2010, μιας από τις πιο δύσκολες χρονιές για τη χώρα μας. Μιας χρονιάς κατά την οποία διασταυρώθηκαν οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και της εφαρμογής του Μνημονίου με τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις της "κυβέρνησης" στο σύνολο του κρατικού μηχανισμού: «Καλλικράτης», εξαγγελίες για συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων, διαδοχικές περικοπές αποδοχών δημοσίων υπαλλήλων, φημολογούμενες απολύσεις, αναγκαστικές μετατάξεις, ενιαίο μισθολόγιο και καταιγίδα φοροεισπρακτικών μέτρων. Ο αντίκτυπος όλων αυτών των εξελίξεων αποτυπώνεται στην έκθεση που παρέδωσε ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζής στον πρωθυπουργό και τον πρόεδρο της Βουλής, η οποία σκιαγραφεί την εικόνα της κακοδιοίκησης, της αδιαφάνειας και της διαφθοράς που έχει διαβρώσει όλα τα επίπεδα διοίκησης, όπως προκύπτει από τις εκθέσεις ελέγχου που διενεργήθηκαν το 2010.
Ανυπεράσπιστος ο πολίτης απέναντι στο κράτος
Ενδεικτικό της απόγνωσης στην οποία έχουν περιέλθει οι πολίτες λόγω της κατάστασης αυτής είναι το γεγονός ότι οι υποθέσεις διαφθοράς και κακοδιοίκησης που χειρίστηκε ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης το 2010 παρουσίασαν τεράστια αύξηση σε σχέση με το 2009, που ανέρχεται σε ποσοστό 46,4%: 1.437 το 2010 έναντι 981 υποθέσεων το 2009. Οι αριθμοί αυτοί καταδεικνύουν ακριβώς ότι η οικονομική κρίση και η φτώχεια επέφεραν αύξηση τόσο των αδιαφανών συναλλαγών του πολίτη με το Δημόσιο και τους ΟΤΑ, όσο και των περιστατικών κακής εκτέλεσης των καθηκόντων των δημοσίων υπαλλήλων, ανάρμοστης συμπεριφοράς και παράβασης καθήκοντος.
Αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί ο αριθμός των καταγγελιών των πολιτών, ανώνυμων και επώνυμων, προς τις υπηρεσίες του γενικού επιθεωρητή, κάτι που αποδεικνύει ότι ο πολίτης δεν εμπιστεύεται το κράτος. Αντιθέτως, προτιμά να προσφεύγει στις κάθε είδους ανεξάρτητες Αρχές για να προστατευτεί από αυτό και να βρει επιτέλους το δίκιο του.
Υποθέσεις οικονομικής διαχείρισης και πολεοδομικά στην κορυφή της λίστας
Και φέτος τα περισσότερα προβλήματα παρουσιάζονται με τις υπηρεσίες και τους φορείς που ασχολούνται με την οικονομική διαχείριση, συγκεντρώνοντας ποσοστό 34,8% των υποθέσεων. Ακολουθούν, όπως πάντα, τα πολεοδομικά, με 13,8%, οι υποθέσεις που αφορούν στην υγεία και την πρόνοια και στα νοσοκομεία, με 9,8%, τα θέματα περιβάλλοντος, με 7,9%, η παράβαση των διοικητικών διαδικασιών που ορίζει ο νόμος, με 5,2%, τα δημόσια έργα, με 4,5%, και τα ασφαλιστικά ταμεία, με 3,8%.
Φυσικά, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα ζητήματα που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα κακοδιοίκησης διέπονται από θεσμικό πλαίσιο εξίσου προβληματικό: Επικαλύψεις αρμοδιοτήτων, ασάφειες, γραφειοκρατικές και δυσνόητες διαδικασίες και πολυνομία είναι οι βασικοί λόγοι που έχουν οδηγήσει σε αυτή την κατάσταση και ταλαιπωρούν τον πολίτη.
Δημόσιες υπηρεσίες: Οι μεγαλύτερες εστίες κακοδιοίκησης
Κι ενώ είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια να βλέπουμε ότι «πρωταθλητές» της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης είναι οι ΟΤΑ, η κατάσταση έχει αντιστραφεί και στην κορυφή της λίστας έχουν πλέον «σκαρφαλώσει» οι δημόσιες υπηρεσίες, στις οποίες αναλογεί ποσοστό υποθέσεων κακοδιοίκησης 23,3%. Ακολουθούν οι δήμοι, με 19,1%, οι νομαρχίες, με 16%, οι εποπτευόμενοι ιδιωτικοί φορείς που συνήθως δεν υποχρεούνται να τηρούν τους αυστηρούς κανόνες του Δημόσιου Λογιστικού, με 7,7%, οι αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, με 6,8%, τα υπουργεία, με 6%, και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με 5,5%. Στο τέλος της λίστας βρίσκονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί και οι κάθε είδους υπηρεσίες ελέγχου, με ποσοστό 0,9%.
(ΠΗΓΗ: http://www.epikaira.gr/epikairo.php?id=25251&category_id=0)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου